Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail

We schalen op. Niet alleen in maatregelen, ook in spanning. Stressss… Maar weet je dat stress de grootste ondermijner is van het immuunsysteem (en nuchter nadenken)? Hoogste tijd om dit te managen! En hoe kan dat beter dan met meditatie. In alle onrust van deze tijd, is stilte soms het grootste geschenk.

Vrijwel alles in ons lichaam wordt aangestuurd door hormonen. Alleen wanneer er sprake is van een reflex, dan komt het zenuwstelsel in actie. Verder zijn hormonen – ja, mannen, ook bij jullie! – bepalend bij alle processen in ons lichaam. En dus ook bij stress. Dat betekent dat we nogal zorgvuldig om moeten gaan met onze vriendjes.

Stress in het kort
Stress is de interne reactie op een externe prikkel. Prikkels zijn dus per definitie stress.

Stress in het iets langer
Er bestaan twee verschillende soorten stress: korte-termijnstress en lange-termijnstress. De eerste is gezond, draait op adrenaline, werkt kort en (daad)krachtig en zorgt er bijvoorbeeld voor dat we ’s ochtends uit bed komen. Bijzonder behulpzaam. Bijzonder nuttig.

De laatste draait op cortisol, neemt het stokje na ongeveer een uur over van adrenaline, kan tot in de eeuwigheid voortduren – en dus ook oplopen – en zorgt er als het ware voor dat we vanbinnen uitgehold worden.

Stress is dominant boven alle andere systemen in het lichaam, waardoor deze stagneren. Dit komt doordat we van onze stressreactie (adrenaline) afhankelijk zijn bij onze overleving: Er staat een leeuw voor ons. Lang leve onze stress-ga-nu-gelijk-rennen-impuls! Laat dat vet verbranden dan maar even zitten.

De stressreactie die we bij de moderne mens zien, is identiek aan de stressreactie bij de oermens. Het enige verschil is: er staat nu geen wild dier voor je neus, maar een wild beeldscherm.

Wanneer stress langer aanhoudt (cortisol), dan raken we uitgeput, ons immuunsysteem verzwakt en worden onze spieren verbrand, terwijl vet juist extra wordt opgeslagen. Voorkomen dus!

Maar hoe doe je dat met meer 120.000 prikkels op een dag?

Waar we in de Middeleeuwen nog slechts te maken hadden met zo’n 25.000 prikkels (ook wel stressoren genoemd) per dag, zorgen sociale media, nieuws- en actualiteitenprogramma’s enz. voor een overload aan prikkels. Hoe gaan we die informatie allemaal filteren en die indrukken een plek geven? Wat is deze info nou werkelijk? En hoe beïnvloedt dit jouw systeem? Geeft het je rust of onrust?

Boodschappen in water
Dr. Emoto is er heel duidelijk over. Een doorsnee lichaamscel bestaat voor het grootste gedeelte uit water, tot wel 95%. En water kun je beïnvloeden met gedachten. Dit toonde hij aan door water bloot te stellen aan gedachten/boodschappen, dat in te vriezen en vervolgens foto’s te maken van de bevroren waterkristallen. De kristallen onderhevig aan negatief geladen boodschappen vertoonden dis harmonieuze, lelijke vormen. Terwijl de waterkristallen die vriendelijk waren toegefluisterd, prachtige, coherente patronen lieten zien. Onze gedachten hebben veel meer invloed dan mensen denken. Mind over matter. 

Één van de manieren om je gedachten te beheersen, is meditatie. Zo hebben Mordechaï en ik bijvoorbeeld Vipassana gedaan. Een 10-daagse meditatiecursus in gehele afzondering. Het is voor ons allebei al jaren geleden dat wij dit – afzonderlijk van elkaar – deden, maar wij hebben het bijna op dagelijkse basis nog over de verrijking die het ons heeft gegeven en het vormt in vele opzichten het fundament voor hoe wij in het leven staan.

Zo binnen, zo buiten
Wat in deze tijden belangrijk is, is dat we leren observeren. Niet alleen wat er buiten ons gebeurt, maar ook – en voorál – wat er binnen in ons gebeurt. Doordat wij vaak zo geneigd zijn onze antennes naar buiten gericht te hebben, zijn we ons er vaak niet bewust van wat er intern wordt getriggerd door de externe informatie. Welke stressreactie dit veroorzaakt.

Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect van meditatie en daar komt unaniem uit naar voren dat deze vorm van bewustwording en ontspanning heel goed voor jou en jouw omgeving is. Neem de massameditatie in Chicago, waarbij de misdaadcijfers daalden gedurende de periode dat men de mentale, geestelijke en hartekrachten bundelden.

Voor jouzelf kan meditatie ervoor zorgen dat jij meer ontspanning ervaart, liefdevoller en krachtiger wordt, meer in balans bent en beter bestand bent tegen de uitdagingen in het leven. Het geeft je meer bewustzijn over jezelf en meer zelfvertrouwen. Het stelt je in staat je leven en lichaam te vormen zoals jij dat ten diepste wilt. En niet te vergeten: het versterkt je immuunsysteem!

Of je nou al langer mediteert of net start, het is een heel mooie manier om de dag mee te beginnen, in vele opzichten gezonder te worden en samen te zijn met prachtige zielen.

Heb jij de wekker al gezet voor morgen 7 uur? Je kan HIER aanmelden. 

Stel je onze blogs op prijs? Deel deze dan in jouw netwerk. 

Wij houden ons 24/7 bezig met de Army of Love. Wil jij dat wij ons werk kunnen blijven voortzetten? Dan stellen wij een donatie enorm op prijs.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail
X