In deze tijden vragen veel mensen zich af waar dit heengaat en wat zij moeten doen. En terwijl de één zich dagelijks zorgen maakt, ziet de ander juist mogelijkheden om deze tijden te gebruiken om datgene te doen wat nodig is om een positieve verandering teweeg te brengen. Zowel voor hem/haar zelf als voor de wereld waarin wij leven.
Hoe komt het dat deze tijd door zoveel mensen verschillend wordt ervaren? En zou iedereen kunnen leren om deze tijden te gebruiken voor een positieve verandering? Het antwoord op die laatste vraag is zonder enige twijfel ‘JA’.
Maar hoe doe je dat?
Ik vergelijk het altijd met zwemmen. Je kan eindeloos klagen dat je niet kan zwemmen en je kan eindeloos naar iemand gaan zitten kijken die geweldig zwemt, maar de enige manier om te leren zwemmen, is om het water in te gaan. En daarvoor zijn twee manieren:
1. Je springt gewoon het water in en je kijkt wel of en waar je aanspoelt.
2. Je vraagt uitleg aan iemand die, net als jij, die stappen al heeft gezet.
Je snapt wel dat de tweede stap je meer kans van slagen geeft.
Zoals je misschien weet, ben ik al 25 jaar dansondernemer. Ik noem het bewust zo, want ik weet zeker dat de ondernemer in mij ervoor heeft gezorgd dat de dansschool, ondanks alle tegenslagen, nog steeds bestaat. Er was zelfs een moment dat mijn dansschool de grootste van Europa was. Dit zeg ik niet om op te scheppen. Ik vertel je dit, om je te vertellen dat ik geen geboren ondernemer ben. Toen ik net begon met ondernemen, maakte ik zo’n beetje alle fouten die je kan maken.
• Zo liet ik 50.000 flyers drukken, maar vergat zowel het telefoonnummer als de website erop te zetten.
• Ik huurde een locatie waar niemand naartoe bleek te willen, omdat die in een drugsbuurt bleek te liggen.
• Toen ik een festival organiseerde op de Pier van Scheveningen met 2500 bezoekers, was ik vergeten de dansvloer te bestellen.
• Er werden samenwerkingen gesloten met partners die niet deden wat was afgesproken, waardoor ik heel veel geld verloor.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wat ik vooral heb geleerd van al die fouten, is om te leren denken in OPLOSSINGEN.
Zo ontdekte ik, dat het klagen over mijn fouten geen enkele zin had. Sterker nog, klagen maakte mijn problemen alleen maar groter. Het enige dat werkt, is het probleem zo goed en zo snel mogelijk oplossen en daarna zorgen dat je de fout niet nog een keer maakt. En het is juist het leren denken in OPLOSSINGEN dat zorgt voor een oneindige creativiteit.
Maar hoe leer je, zonder al die fouten te maken, denken in oplossingen, Mordechaï? Ik ben blij dat je het vraagt ;-).
Een van de grootste geheimen van leren denken in oplossingen is heel simpel: door het stellen van kwaliteitsvragen.
Kijk, dat zit zo, jouw brein is als een megacomputer. Of je het nu wilt of niet, zodra jij een vraag stelt aan jouw megacomputer, dan volgt er een antwoord. En het is de kwaliteit van de vraag die de kwaliteit van het antwoord bepaalt.
Ik zal je een voorbeeld geven.
Als ik ontdek dat ik 50.000 flyers heb laten drukken zonder contactgegevens, dan kan ik mezelf de vraag stellen: ‘Hoe is het mogelijk dat ik dit ben vergeten?’ (Natuurlijk heb ik me dit een paar keer afgevraagd.) De vraag die erna volgde, was deze: ‘Hoe zorg ik ervoor dat mensen in ieder geval mijn website vinden op de flyer, zonder dat ik die 50.000 flyers hoef weg te gooien?’
Voel je het verschil?
Die tweede vraag zorgt meteen voor het activeren van het creatieproces. We hebben het opgelost door met een groep vrijwilligers fluoriserende stickers erop te plakken, waardoor uiteindelijk de site nog beter zichtbaar was dan wanneer het erop gedrukt was.
Nog een voorbeeld.
Wat doe je als een veelbelovende samenwerking niet blijkt te slagen en je heel veel geld verliest?
Op zo’n moment kan je je afvragen: ‘Waarom overkomt mij dit?’ Maar die vraag stelt je in een slachtofferpositie. Het is je namelijk niet ‘overkomen’. Als ondernemer ben jij, en niemand anders, verantwoordelijk voor de situatie waarin je terecht bent gekomen. Geen excuses! Met andere woorden: je kan natuurlijk die partner alle schuld geven van de situatie, en dat voelt misschien heel fijn, beter kan je je afvragen hoe het kwam dat jij die inschattingsfout hebt gemaakt. En beter nog, hoe je dit in het vervolg kan voorkomen.
Vrijdag 1 oktober geven wij, Anna Zeven en ik, het seminar Your Business Blueprint. Tijdens dit seminar leer je dat jouw mindset de belangrijkste tool is die jij hebt om succesvol te worden. Je leert een aantal belangrijke tools en strategieën om jouw mindset positief te beïnvloeden en je leert stap voor stap welke acties je kan ondernemen om jouw eigen organisatie op te starten.
Er zijn nog slechts enkele plekken beschikbaar dus Vol = Vol.
Stel je deze blog op prijs? Deel deze dan binnen jouw netwerk, waarvoor dank.
Wil je ons helpen om onze missie 24/7 voort te zetten? Dan kan je ons supporten met een donatie.
Je kan het bedrag ook overmaken op onze bankrekening NL98INGB0006985457 tnv Army of Love
Het was een waardevolle training en een hele leuke dag. Dank! En ook voor je blogs