Als je weleens een marketingcursus hebt gevolgd, dan ben je waarschijnlijk bekend met de stappen ‘Know-Like-Trust’.

Know
De stap ‘know’ gaat in op de eerste kennismaking. Om mensen jouw product en/of dienst aan te bieden, is het belangrijk dat ze jou leren kennen.

Je hebt vast weleens gehoord dat je geen tweede kans krijgt om een eerste indruk te maken. En dat is waar. Waar het best veel tijd en moeite kan kosten om een goede naam op te bouwen (zie Trust), kan je een goede reputatie relatief snel kwijtraken als mensen teleurgesteld raken in jouw product en/of dienst.

Like
De tweede stap gaat over het ‘leuk vinden’ van jouw bedrijf/organisatie. Als mensen tevreden zijn over jouw product en/of dienst, dan zullen ze eerder geneigd zijn bij je terug te komen voor een herhaalbezoek of aankoop.

Trust
Dit staat voor vertrouwen. Als mensen jouw product en/of dienst hebben leren kennen en tevreden zijn, dan gaan ze – meestal na een aantal herhaalbezoeken – over tot vertrouwen. Het is in deze fase dat mensen over jou gaan praten met anderen.

Wat is nu de gemakkelijkste, meest effectieve en meest betaalbare manier om meer mensen kennis te laten maken met jouw bedrijf/organisatie?
De eerste stap is het ontwikkelen van een opmerkelijk product.

Wat is een opmerkelijk product?
Een opmerkelijk product is een product dat zorgt voor een WOW-effect. Dat betekent dat een ‘OK’ niet genoeg is. Zou jij iemand aanbevelen om naar een restaurant te gaan dat OK is? Natuurlijk niet. Je hebt dus een opmerkelijk product nodig. Een product waar mensen over praten.

Hieronder vind je vijf elementen, die wij gebruiken om een opmerkelijk(e) product, seminar of training te ontwikkelen.

1. Focus en commitment
Je kan nog zoveel ideeën hebben, het geheim voor het creëren van een opmerkelijk product is FOCUS en COMMITMENT. Daarbij gaat het niet zozeer om de ideeën, maar vooral om de oplossingen die jij kan bieden voor een mogelijk probleem dat mensen hebben of ervaren.

2. Concentreer je op een niche
Bepaal wie je wilt bereiken en wie er gebaat is bij de oplossing die je te bieden hebt. Op die manier hoef je niet heel veel tijd en energie te investeren in mensen die geen interesse hebben in jouw product. Op deze manier word je al snel een grote vis in een kleine vijver, in plaats van een kleine vis in een grote vijver.

3. Lanceer je product en verbeter het daarna
Veel mensen blijven perfectioneren totdat niemand het product meer nodig heeft. Het is dus beter om het product te lanceren en het gaande te verbeteren, dan eindeloos te wachten. De verbeteringen kan je doorvoeren aan de hand van feedback van de mensen die het product gebruiken.

4. Houd rekening met 6 primaire behoeftes
De zes primaire behoeftes zijn zekerheid, variatie, verbinding, erkenning, groei en een bijdrage leveren. Door rekening te houden met een deel van deze zes behoeftes kan je een groot deel van deze behoeftes bevredigen met jouw dienst of product.

5. Zorg dat je meer levert dan mensen verwachten: Overdeliver!
Als je minder levert dan mensen verwachten, zal de aankoop of het bezoek zeer waarschijnlijk eenmalig blijven.
Als je precies datgene levert dat mensen verwachten, zal het bij een OK blijven. Mensen zijn dan tevreden, maar zullen het niet zo snel aan anderen aanraden.
Als mensen MEER krijgen dan ze verwachten, zullen ze erover praten.

Ik zal je een voorbeeld geven. Jaren terug bezocht ik een supermarkt. Ik zocht een bepaalde fles wijn die ze niet op voorraad hadden. De manager raadde mij een alternatieve, duurdere, fles wijn aan en vertelde mij dat hij het voor mij bij de balie zou zetten en dat ik de fles mee kon nemen voor dezelfde prijs als de wijn die ik zocht. Bij de balie aangekomen vertelde de dame mij dat ik de fles GRATIS mee kon nemen. De manager bood zijn excuses aan dat hij de door mij gezochte fles wijn niet kon leveren en hoopte dat deze alternatieve wijn mij zou bevallen. Ik was ‘flabbargasted’!
Die week vertelde ik aan minimaal tien mensen hoe ik onder de indruk was van dit gebaar van die manager. Ondanks dat ik ben verhuisd en er een andere supermarkt dichterbij is, bezoek ik nog altijd die ene supermarkt.
Dit is hoe sterk het fenomeen ‘overdeliver’ is.

Tijdens de Business Blueprint leggen wij je uit hoe belangrijk het is om een opmerkelijk(e) product/dienst te ontwikkelen en geven wij je tips over hoe je tot een opmerkelijk product komt.

KEN JIJ EEN OPMERKELIJK PRODUCT DAT JIJ AAN ANDEREN AANRAADT EN ZO JA WELK PRODUCT IS DAT EN WAAROM IS HET VOLGENS JOU ZO OPMERKELIJK? 

Stel jij deze blog op prijs? Deel deze dan met kennissen en vrienden waarvoor dank. 

Wil je ons helpen om onze missie 24/7 voort te zetten? Dan kan je ons supporten met een donatie. Je kan het bedrag ook overmaken op onze bankrekening NL98INGB0006985457 tnv Army of Love